VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 ning och högre andel hemleveran
ser – i takt med att dessa tjänster blir mer utvecklade. En intressant trend under pandemin 18 har varit framväxten av så kallade ”dark kitchens”, ”ghost kitchens” eller ”virtual restaurants” – på svenska kan vi kalla det för spökkök – digitala restauranger med kök som enbart används för att producera mat för take-away och hemleveranser. Därmed behövs ingen serveringspersonal. I Sverige har bolaget Curb på kort tid lanserat sex olika ”restaurangkoncept” som bara existerar inne i plattformar som Foodora, Wolt och Uber Eats. I slutet av 2020 tog man in 33 miljoner kronor i kapital från investmentbolaget EQT Ventures, med siktet inställt på den europeiska marknaden. Enligt en rapport från Euromonitor Inter19 national vilar en enorm potential i den här nya sektorn – närmare bestämt 15 biljoner kronor till år 2030 (15 000 miljarder kronor). Rapporten kom dessutom innan coronapandemin. 20 Jonas Colliander tror att det kommer vara spännande och utmanande år framöver för dagligvaruhandeln. – E-handeln gör att butikerna framöver kommer behöva bli mer av inspirationsytor, för allt ifrån nya typer av matlagning, till ytor för lokala leverantörer att visa sina produkter på, allt som kan inspirera kring mat. De kommer behöva utveckla hemleveranser både för e-handel och för konsumenter som handlar i butik men vill ha maten hemlevererad. Man kommer behöva anpassa och individualisera informationen i butiken med hjälp av olika teknologier och man kommer behöva utveckla personalens roll till att bli mer av rådgivare, inspiratörer och informationstekniker, säger Jonas Colliander. DET DIGITALA SOM MÖJLIGGÖRARE Kan online-handeln bidra till ökad hållbarhet? Christian Fuentes är professor vid Högskolan i Borås. Han har bland annat forskat på möjligheterna för digitala plattformar när det gäller framtidens matkonsumtion. – En rad nya digitala plattformar har utvecklats på senare år med syfte att inte bara sälja mat kommersiellt men också främja den hållbara konsumtionen av mat. Ökningen av online-butiker för ekologiska matprodukter, matkassarnas popularitet, samt framväxten av lokala matmarknader är några exempel. Hans forskning visar att digitala matplattformar kan främja den hållbara konsumtionen av mat på olika sätt. – Matkassar har visat sig hjälpa hushållen att äta mer vegetariskt. Appar som Karma förmedlar mat nära sitt bäst före-datum för att reducera matsvinn, och nya onlinebutiker gör det möjligt att hitta och få levererade ekologiska varor på ett tillgängligt och ofta ekonomiskt fördelaktigt vis. Även den snabba framväxten av lokala matmarknader som REKO-ringar hade varit omöjlig utan tillgängligheten till digitala verktyg som kan koppla samman konsumenter och lokala producenter. Denna digitala koppling mellan matkonsumenter, försäljare och producenter är fördelaktig, menar Fuentes. Men studierna visar också att många digitala satsningar misslyckas. – Att få konsumenter att bekanta sig med nya digitala system och lära sig nya sätt att beställa mat är inte utan svårigheter. I många fall erbjuds också tjänster som inte passar in i konsumenternas stressiga och komplexa vardag. I det här sammanhanget är förståelsen för konsumenters vardagsbeteenden minst lika viktig som förståelsen för deras matpreferenser. 80
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER