VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
SC ALE-UP stötta kunden i kundresan, med relevant
a argument kring varför man ska välja exempelvis svenskt, lokalt och växtbaserat. Men för att det ska bli storskaligt gäller det ibland att samarbeta, och för bolag som ICA att göra mer långsiktiga volymåtaganden. Detta för att kunna dela på risken i värdekedjan, så att producenter och förädlingsbolag vågar göra de investeringar som krävs. Många pratar om ökad dialog. Vad kan det innebära i praktiken? – Det krävs forum för en stärkt dialog i hela värdekedjan för att öka förståelsen för de olika parternas behov och förutsättningar, men också för att få till en kunddriven innovation som når hela vägen till tallriken. Som dagligvaruaktör kan vi bidra med kunskap om vad kunderna efterfrågar, deras drivkrafter och kategoribehov in i forsknings- och utvecklingsprojekt. Vi kan ge feedback på hur en produktinnovation eller affärsmodell står sig mot dagens konkurrens, och vad som krävs för att den ska klara en nationell lansering ut mot ICAs butiker, säger Sara Rosendahl på ICA. ”ÖLÄNDSK SUPERMAT” REDO FÖR TILLVÄXT Håkan Johnsson driver Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter, som samlar ett nätverk med 128 odlare av framförallt lök, potatis, ärter och bönor. – Mitt arbete innefattar hela processen från att prata volym med kunden, till att skriva kontrakt med odlaren, köpa in utsäde och se till att det odlas enligt beställningen. Sedan levereras grödorna hit till våra fabriker där vi processar, packar och lagrar. När det gäller baljväxterna går det nästan ett år från order till att det hamnar på konsumenternas tallrikar. Håkan Johnsson kallar det för ”Öländsk supermat från lokala odlare”, och volymerna växer stadigt. I dag produceras mer än 15 000 ton livsmedel varav 4 500 ton per år är baljväxter. – Marknaden för växtbaserat ökar med 25-30 procent varje år, och det svenska är på stark frammarsch. Vi levererar mycket baljväxter, framförallt ärter och bönor, till industrin och flera stora svenska varumärken. Han menar att de gärna skulle skala upp tillsammans med sina anknutna odlare och kunder. Men för att det ska gå behövs mer behövs mer dialog i hela livsmedelskedjan. – Proteinrika grödor är extra intressanta eftersom man då kan byta ut sojaprodukterna. Det ger en helt annan hållbarhet. Svenskodlat ger mindre besprutning och färre transporter. Men det kräver också att man har arealerna och förbereder i god tid. Vi kommer att investera ytterligare i förädling, odling och maskiner. Därför är det viktigt att samarbeta tätare, både framåt och bakåt i kedjan. Genom åren har Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter investerat i bland annat en optisk färgsorterare och en röntgenmaskin, samt flera kyllager som en del av uppskalningsförberedelserna. – I förlängningen kan vi ha allt samlat här och bygga på med forskning och utvecklingsavdelning och fler samarbeten med universiteten. Vi vill vara hubben i Sverige för växtbaserade grödor. Men konsumenterna behöver också vara med på tåget. Därför måste vi tillsammans med övriga aktörer inom handeln lära konsumenten att äta och hantera växtbaserade grödor och produkter. 15
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER