VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 HEJ EXPERT, NIKLAS LANINGE, PSY
KOLOG OCH BETEENDEVETARE Vad brukar krävas för att en vana ska ”fastna” och bli varaktig? – När det gäller vanor pratar mitt skrå i regel om ”automatiska beteenden”, alltså sådant som vi gör utan att ens reflektera över det. Att skapa rutiner kräver en kontext som stödjer rutinen; att rutinen för med sig vinster för oss, samt att vi får nöta rutinen över en längre tid. Finns dessa tre aspekter på plats så kan man med stor sannolikhet säga att rutinen fastnar och kanske till och med blir en vana. Videomöten kanske just har blivit en sådan, då jag upplever att folk inte längre frågar hur man ska ses. Numera kommer det alltid en inbjudan till ett videomöte om inget annat nämnts. Tror du att de närmaste åren kommer att pulsera av gemenskapstörst? – Människor gillar att umgås och vara nära andra människor, det ligger i vår natur. Vissa har tagit tillfället i akt och bytt stad eftersom jobbet kan ske på distans. Vissa har etablerat digitala umgängen som är betydligt mer givande än de gamla. Andra har kommit närmare sina grannar och får således många av sina sociala behov tillgodosedda i närområdet. Vi kommer att vara lika närhetstörstande som alltid och förhoppningsvis har vi hittat nya sätt att uppfylla detta behov under pandemin. Upplevelser anses vara allt mer eftertraktade. Hur påverkar det konsumtionen av mat och livsmedel tror du? – Överlag tror och hoppas jag att denna trend lever vidare efter pandemin. “Atomfri konsumtion”, alltså en upplevelse istället för prylar, är ju att föredra. I pandemitider har det varit mer förknippat med risk att konsumera upplevelser, vilket inte minst märks på hur mycket heminredning, renovering och byggvaror som konsumerats under 2020. Rent psykologiskt finns det mycket som talar för att mat och dryck kan få en viktig roll. Det finns en rad inflytelserika aktörer som just engagerar sig i mat, och det är en upplevelse som är direkt njutbar. Vilka nya beteenden tycker du själv har varit mest intressanta att följa under pandemiåret? – Jag har varit extra stolt över att se all den ansträngning som majoriteten faktiskt gjort för att dra sitt strå till stacken. Barnbarn fixar bank-id till mor- och farföräldrar så att de kan köpa mat online, chefer skickar hem kontorsstolar till medarbetare så att de kan arbeta hemifrån bekvämt och influerare visar hur de håller quiz med sina vänner via Zoom. Kort och gott så har jag verkligen tyckt att det varit intressant att se att så många vidtagit den nödvändiga beteendeförändring som krävts. På ett mer personligt plan älskar jag alla de initiativ som kommit från exempelvis restaurangägare och entreprenörer som handlar om att de skiftat sin affär och leveransmodell utifrån det faktum att kundunderlaget inte längre finns i stan, utan hemma i förorterna. Jag hoppas verkligen att hemmajobbandet fortsätter i viss utsträckning och jag hoppas att detta i sin tur innebär att förorten och närområdet lever upp igen. 94
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER