VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS ÖKAD ANDEL VÄXTBASERAT: VEMS ÄR ANSVARE
T? 1 MIN EGEN OCH ANDRA KONSUMENTERS, 68% 2 LIVSMEDELSPRODUCENTER, 31% 3 STATEN/REGERINGEN, 22% 4 MATBUTIKEN/BUTIKSKEDJAN, 21% 5 LIVSMEDELSVERKET, 19% 6 EU, 17% 7 SKOLAN OCH FÖRSKOLAN, 15% Resultat från frågan: ”Om forskningen säger att människor bör äta mer växtbaserat/vegetariskt, vilka av de olika aktörerna nedan har störst ansvar?” EXPERTEN: RICHARD TELLSTRÖM Varför bryr sig människor så mycket om näringsinnehåll? ”Näringsfokuset är en del av det politiska folkhemmets viktigaste byggstenar, det skapar en ny typ av medborgare, och senast 2011 lades det till att skolmaten skulle vara näringsriktig. Det finns inget som tyder på att svenskarna under det innevarande decenniet kommer lämna sitt näringsfokus. Det märks bland annat i vårt tränings- och gymintresse, inte minst bland männen som trycker i sig proteinmängder för att bygga sin kropp och vara med i långdistanslopp. Många män har tagit över vardagsmatlagningen hemma med särskilt syfte att äta rätt för att uppnå sina träningsmål. Många livsmedel för kvinnor som vill gå ned i vikt säljs med näringsbudskap. Så man kan nog se näringsargumentet, som de tillfrågade i studien ger uttryck för, som ett sätt att säga att man vill gå ned i vikt utan att flagga upp sig själv som en bantare och vikthållare”. 120
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER