VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 KRISER SLÅR OJÄMNT PÅ KONSUMTIO
NSBETEENDE Svenskarnas totala konsumtion har under 2020 minskat med 4,7 procent. Det visar ”Konsumtionsrapporten 2020”. 6 FORTSATT POLARISERING BLAND UNGA I den framkommer att människor i Sverige under pandemin framförallt dragit ner på resor, hotell- och restaurangbesök, kläd- och skoinköp och transporter, samtidigt som det finns områden där konsumtionen ökat. Coronapandemin är inte hela förklaringen till den negativa konsumtionstrenden, men har kraftigt förstärkt utvecklingen. Strategi- och analysföretaget Quattroporte har på uppdrag av ICA gjort en studie med dryga 1 800 personer i Sverige. Med hjälp av GAL-TAN-skalan kan graden av polarisering studeras och dess konsekvenser på konsumtionen. Skalan, som ofta används inom samhällsvetenskaplig forskning, skiljer på attityder till ett antal olika samhällsfrågor kopplade till miljö, migration och synen på nationen och globaliseringen. I studien görs en indelning av fyra grupper i Sverige med olika världsbilder. Flera kännetecken finns för de olika grupperna. Medan höger-globalister är den mest urbana gruppen, är det mer vanligt bland vänster och högernationalister att bo på landsbygd och i småstäder. När man ser till konsumtionsandelar inom olika kategorier, slår vänsterglobalisternas storlek igenom i de flesta kategorier. TAN-grupperna (vänsternationalister och högernationalister) står för drygt 50 procent av livsmedelsmarknaden. Det finns tydliga skillnader i värderingar och attityder på GAL-TAN-skalan och de grupper som i debatten ofta uppfattas som ”sämre” (mer nationalistiska, migrationskritiska och klimatskeptiska) utgör en stor del av Sveriges befolkning och marknad. För att skapa ett första antagande kring framtiden för utvecklingen av polariserade samhällsgrupper, har ICA och Quattroporte även gjort en avgränsad studie med 800 unga födda på 00-talet. Här finner vi drygt tio procent färre i de två TAN-grupperna (vänster- och högernationalister) jämfört med alla åldersgrupper. Gruppen vänsterglobalister är betydligt större bland unga, 46 procent jämfört med 37 procent i alla åldersgrupper. Även om en viss förskjutning sker mellan de fyra grupperna när vi ser till yngre, är de fyra grupperna fortsatt tydligt framträdande. – Mycket tyder på att polariseringen mellan olika grupper kommer att fortsätta, misstron mot samhällets institutioner och medierna kommer med största sannolikhet att fördjupas i framtiden. Det finns flera risker i den utvecklingen, till exempel kan vi anta att alternativa sanningar och konspirationsteorier hittar sitt hem hos 00-ister i större utsträckning än hos andra grupper. Konsekvenserna av den ökade polariseringen skapar grogrund för ifrågasättande av redan etablerade sanningar och kan leda till en ökad tilltro till konspirationsteorier som 00-isterna är särskilt sårbara för. Ett mer polariserat samhälle har självfallet också konsekvenser för konsumtionen, säger Peter Majanen, VD på Quattroporte. Han fortsätter: – Om företag vänder konsumenter med mer nationalistiska värderingar ryggen väljer man bort 50 procent av marknaden. Om man vill vara ett varumärke som samlar hela befolkningen är det ingen klok strategi. Efter pandemin kommer handeln explodera – det blir en ’efter andra världskriget’-effekt. I det läget finns det oöverträffade möjligheter för kloka varumärkesägare att växa och minska polariseringen i samhället. Genom kommu72
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER