VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS SVÅRAST NÄR MAN SKA ÄTA VÄXTBASERAT/VEG
ETARISKT FRÅGA TILL INSPIRATIONSSÖKAREN: När du ska laga växtbaserad/vegetarisk mat, vad är svårast för dig? Om något, välj de anledningar som stämmer in på dig? 52% 33% 31% 22% Komma på vad jag ska laga Veta om det kommer bli gott eller inte 19% 8% Veta om jag faktiskt för ett hållbart val 18% 10% Barnen/partnern/ vänner/familj gillar inte 27% 23% Komponera en näringsriktig måltid som innehåller allt det kroppen behöver 17% 13% Hitta rätt ingredienser i butiken 22% 15% Tidskrävande/ omständligt att lära nytt 13% 21% 6% Vi har olika preferenser runt matbordet hemma FRÅGA TILL SKEPTIKERN: Om du skulle börja äta växtbaserat, vad tänker du skulle vara svårast för dig? 9% Hitta produkter utan tillsatser 10% 11% Hitta näringsrika produkter EXPERTEN: LINDA LINDSTRÖM BETEENDESTRATEG PÅ BETEENDELABBET Hur är det med inspiration egentligen, kan det pådriva beteendeförändringar? ”Det beror på vilken form av inspiration. Handlar det om behov av mer kunskap eller av motivation, finns det en inre vilja och drivkraft för att äta mer vegetariskt redan? Det är enklare att påverka när viljan är på plats. Viktigt är att erbjuda olika typer av inspiration beroende på vem mottagaren är och tillåta sig att använda olika verktyg 135 för att sänka deras barriärer. Om människor inte kommer på vad de ska laga för mat är det effektivt att ge inspiration via recept. Men allra viktigast är att identifiera var beslutssituationen äger rum. När vi människor befinner oss i en fysisk butik går vi på rutin och vana, och står vi plötsligt vid köttdisken kan det vara jobbigt att ta sig till grönsaksdisken. I den situationen är det mindre sannolikt att någon finner inspiration för att laga eller testa ny mat. Placeringen i butik är en nyckel; lättillgängligt, i ögonhöjd. Vi människor är lata av naturen, för att spara på energi. Människans hjärna är inte så mycket mer utvecklad än den var för 100 000 år sedan, så vi fortsätter leta efter den enklaste vägen framåt”.
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER