VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
S AMVERKAN OCH ÖPPEN INNO V A TION Vad är ICAs ro
ll i samarbetet med Sweden Food Arena? – Det handlar mycket om att förstå behoven som finns i värdekedjan och därmed se vilken roll ICA ska spela och hur vi kan bidra och påverka. Men också om att lyfta de behov och möjligheter som vi själva ser. Som den största dagligvaruaktören i Sverige har vi ett ansvar och det är i vårt DNA att testa och lära. SFA är en viktig branschgemensam aktör som gör det möjligt att samlas kring den här typen av frågor – en enande kraft för att driva innovationer framåt. ICA är gärna med och stöttar, för en dialog och samverkar i gemensamma projekt. Vad hoppas du på med projektet kring ärtproteinets livsmedelskedja? – Eftersom vi kommer lansera betydligt mer svenskt och växtbaserat framöver är det oerhört lärorikt att följa utvecklingen kring ärtprotein. Förhoppningen är att det hela mynnar ut i konkreta projekt och satsningar som skapar helt nya hållbara, prisvärda produkter med fantastisk smak och konsistens. Blir det vanligare att jobba på det här sättet i framtiden? – Verkligen. Och vi behöver kroka arm i branschen, framförallt just kring hållbarhetsfrågor samt ökningen av svenskt och växtbaserat. Livsmedelsindustrin behöver gemensamt ta fram bra case för att kunna ta nästa steg. Att välja ut ett eller flera typer av protein och kraftsamla kring dessa, tror vi är en väg fram till en mer växtbaserad värdekedja. FAKTA: DETTA ÄR SWEDEN FOOD ARENA Sweden Food Arena föddes ur den svenska livsmedelsstrategin och samlar aktörer från livsmedelsbranschen för att samverka kring forskning, innovation och kunskapsutbyte. I styrelsen finns bland annat representanter från ICA, Axfood, LRF, Lantmännen, Arla Foods, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. SFA har fem ambitiösa missioner på sin långsiktiga agenda för det svenska matsystemet: 1. Världens mest attraktiva mat och dryck: År 2030 väljer medvetna konsumenter världen över svensk mat och dryck tack vare våra unika mervärden. 2. Konkurrenskraftig matinnovation: 50 nya svenska livsmedelsinnovationer som tillsammans omsätter 1 miljard euro år 2030. 3. Mat och dryck för ett hälsosammare liv: Tack vare ett attraktivt utbud av hälsosamma och smakrika produkter har konsumenterna i Sverige bättre matvanor år 2030. 4. En resurseffektiv livsmedelssektor: År 2030 har den svenska livsmedelssektorns lönsamhet och resiliens stärkts tack vare ökad resurseffektivitet och hållbara produktionsmetoder. 5. Klimatneutral livsmedelsproduktion: Sveriges livsmedelsproduktion har netto noll klimatavtryck 2045. Källa: swedenfoodarena.se 58
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER