Loading...
VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
L OKALA EK OS Y S TEM NYCKELSPANINGAR 1. Konsumen
ten visar vägen till det lokala Konsumenter efterfrågar i allt högre utsträckning livsmedel som producerats i närområdet eller regionen. REKO-ringar, som erbjuder handel direkt från odlare, har i dag över 820 000 medlemmar i Sverige. ICAs orderportal, som riktar sig till småskaliga leverantörer med syftet att öka andelen lokalproducerat i butik, har sett en ökning under 2020 och har nu sammankopplat över 550 producenter med lokala handlare. 2. Mångfalden behövs Att bredda butikssortimentet med fler produkter från småskaliga aktörer ger inte bara en mer inspirerad köpupplevelse för kunderna. Det kan också bidra till större utbud i såväl fysisk butik som nätbutik, fler lokala arbetstillfällen och bidrag till att stärka lokala matkulturer. 3. Storytelling blir allt viktigare Nästan varannan person i Sverige skulle vara mer benägna att köpa svenskt om matvarorna exponerades med mer information om ursprunget och den svenska producenten. Bland early adopters, konsumenter som är tidiga i tyckande och utforskande av nya produkter och tjänster, är siffran 64 procent. Genom att stärka kunskaperna kring varumärkesbyggande, storytelling och digitala kanaler skulle fler av landets mindre producenter få möjlighet att nå genom bruset och hitta nya kundgrupper och distributionskanaler. 41
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER