VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
S AMVERKAN OCH ÖPPEN INNO V A TION HALLÅ DÄR ANNA
-KAJSA LIDELL IMPACT DIRECTOR PÅ LIVEKINDLY COLLECTIVE, ETT AV VÄRLDENS STÖRSTA BOLAG INOM VÄXTBASERAD MAT. TIDIGARE VAR HON GRUNDARE AV BEAT OCH OUMPH!. Hur ser du på utvecklingen inom växtbaserat utifrån din bakgrund som entreprenör? – Det har hänt jättemycket de senaste åren och det är fantastiskt att se hur många växtbaserade alternativ som finns i dag, men för att få ihop det ekonomiskt måste du kunna sälja ganska stora volymer. Och det räcker inte med en bra produkt – man måste synas, höras och ta position. Samtidigt är smaken superviktig. Det största hotet mot omställningen är att flexitarianer får för dåliga produkter. Hur ser utmaningen ut under de kommande åren? – Vi kan nå 1,5-gradersmålet. Under de kommande 5-10 åren bör fokus vara på återuppbyggnad av matsystemet, göra det naturpositivt genom regenerativa metoder. Det innebär att jorden binder kol, håller vatten samt främjar pollinering och ett mikroliv i jorden och pollinering. Jordbrukaren minskar sitt beroende av gödningsmedel och får näringsrikare produkter på det viset. Med en stark teknikutveckling kan man också mäta och kontrollera jordbruket på ett helt annat sätt i dag. Livekindly köpte upp Oumph! och nu är du anställd där istället. Vad är målet? – Livekindly ska göra växtbaserad mat till norm och skala upp naturpositivt jordbruk, och vi jobbar nu fram olika möjliga lösningar för detta. Det här sättet att odla innebär en stor biologisk mångfald och ett mer levande jordbruk med naturen i fokus – vi kommer helt enkelt att få en tryggare och vackrare värld tack vare den här utvecklingen. Hur ser du på öppen innovation som katalysator? – Det är mycket fokus på teknikutveckling, men mat handlar så mycket om människa och kommunikation. Som livsmedelsföretag räcker det inte att bara göra “rätt” – du måste kunna "VI KAN NÅ 1,5GRADERSMÅLET” visa i handling att du förstår hur människor fungerar också, och hjälpa dem att ändra uppfattningar och vanor. Jag tycker att det är underutnyttjat inom varumärkesbyggande. Öppen innovation måste även innefatta arbetet med koncept och varumärke, och om vi ska få till äkta ”co-creation” måste vi också våga dela på riskerna och ställa om tillsammans. Livsmedelsindustrin kan vara en motor in i många andra branscher, men ett bekymmer med öppen innovation är att det ofta stannar upp på avtalsstadiet. Alla vill dela möjligheter men få vill dela risk. 50
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER