VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS HEJ EXPERT, RICHARD TELLSTRÖM MÅLTIDSFO
RSKARE Människor kommer att värdesätta gemenskap efter pandemin, enligt ICAs undersökningar. Hur kan det prägla matkulturen år 2025? – Efter en kris av sådana här, nästan bibliska, proportioner så är det självklart att gemenskap blir allt viktigare. Vi kommer prioritera att träffa dem vi inte haft möjlighet att möta. Det blir ett uppsving för alla typer av sociala måltider, bröllop och födelsedagar. Vi kan vänta oss ett festande av guds nåde. På vilka andra sätt kan pandemin påverka framtidens matkultur? – Vi har gått igenom tre faser av corona. Först kris – den varade under mars och april 2020. Det följdes av en stabilitetsfas från maj till och med juli, augusti. Sedan klev vi in i den tredje fasen; limbo, mellanrummet. Där är vi fortfarande. Blickar vi framåt, till när alla fått vaccin, återgår vi i många avseenden till det normala. Den fjärde fasen är postcorona. Då skapas tillfälle att reflektera över vad vi gått igenom. Sedan kommer den nya tiden. En femte fas, om vi vill, där vår matkultur kommer att ta nya steg. Vi har sett det förr. Efter andra världskriget väntade en limbofas fram till 1951, först då gick vi in i den nya tidsandan. Då var det ett svenskamerikanskt matklimat vi gick till mötes, med pulversoppor, skolmat, snabbmat och en värdering kring att det inte skulle ta lång tid att laga. På samma sätt kan vi vänta oss en ny matkultur om några år, och det enda vi vet säkert om den är att matkulturen som rådde före pandemin kommer att upplevas som gammaldags. Vilken roll spelar det växtbaserade i Sverige år 2025? – Just nu delar sig konsumentintresset för att äta vego i två helt motsatta ideal. Äta ekologisk, naturligt med inga tillsatser å den ena sidan. Äta industriprocessade vegoprodukter å den andra. Båda riktningar kan inte vinna, det är dock sannolikt att de båda för med sig ett ökat växtbaserat ätande. Men det finns en påtaglig risk för att människor kommer att ta avstånd från vegotrenden då, eftersom den år 2025 kommer att stå för något gammalt. I den nya tiden efter en kris blir det viktigare för människor att tydliggöra att de tror på något nytt. Jag blir förvånad om växtbaserat upplevs som det nya år 2025. Med det sagt kan vegotrendens framfart snarare innebära att den år 2025 är en hygienfaktor i matkulturen. Men för att upplevas attraktiv och en del av den nya tiden, behöver också helt nya uttryck för maten släppas in. Vad kan komma att definiera de nya uttrycken? – År 2025 är vegotrenden drygt en generation gammal och då kan man tänka sig att en ny generation vinklar åt ett nytt håll, för att ladda idealet med en ny dynamik. Vi kan få en neo-vegotrend, ”stabilisera klimatet”, som kommer stå mot den gamla vegotrenden, ”djurrättsaktivism”. Det är rimligt att tänka sig att vegomatkulturen både delar sig i fler spår, och blir ett eget kök som inte bara ägnar sig åt att göra antiköttkopior som vegoburgare, vegoschnitzlar och vegetabiliska mejeri-look-alikes. Troligen så mognar vegoköket, fortsätter sin väg mot ett växtbaserat kök och blir mindre aktivistiskt. 116
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER