VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
L OKALA EK OS Y S TEM HEJ EXPERT, DANIEL FREEMAN
AFFÄRSUTVECKLARE SOM DRIVER EN FÖRETAGSINKUBATOR PÅ SCIENCE PARK GOTLAND. HAN HAR BLAND ANNAT SPECIALISERAT SIG PÅ STORYTELLING INOM VARUMÄRKESBYGGANDE. Hur ska de små aktörerna göra för att växa? – Många lokala producenter är lite nördiga och bryr sig bara om produkten. Men jag menar att en fantastisk produkt bara är början. Addera ett spännande varumärke och vackra förpackningar, därefter kommunikation och storytelling. De producenter som förstår detta och jobbar aktivt med att nå ut kan bli mycket framgångsrika. Varför är storytelling så viktigt just för livsmedelssektorn? – Förr i tiden gick människor till slaktaren, ostbutiken och grönsakshandlaren för att köpa sina råvaror. Varje stopp innebar ett samtal om produkterna och en uppvisning i hantverket. I dag när de flesta livsmedelsbutiker säljer ungefär samma saker går mycket av det här förlorat. Det är väldigt svårt att som konsument veta hur och var maten har producerats. Ser du att det lokalproducerade har potential att växa mer? – Absolut. Med klimatkris, hållbarhetsfrågor och pandemi känner många att de i alla fall gör någonting bra när de handlar från lokala entreprenörer. Det är flera trender som samspelar. Vi vill odla mer själva, komma närmare naturen och engagera oss mer i närområdet. Tre bra exempel på storytelling från Daniel Freeman: 1. Ö-chips. ”De tar fram chipssmaker anpassade för vad man vill dricka till, presenterat i en skålformad förpackning. Redan där finns en bra story”. 2. Lykke kaffegårdar. ”Riktar sig egentligen till kaffenördar men paketerar det så snyggt och kul att alla vill ha kvalitetskaffe. Har djup kunskap och många berättelser om de olika producenterna”. 3. Hellström Gin. ”Utgår från Gotland med en väldigt autentisk, naturnära och ren stil. Elisabeth Hellström är ansiktet utåt för produkten, vilket ger en extra personlig dimension till varumärket”. 40
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER