VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
L OKALA EK OS Y S TEM EN FLASKHALS FÖR DE små liv
smedelsproducenterna är distributionen och att marknadsföra sig mot potentiella handlare. ICAs orderportal har därför vuxit fram i ett nära samarbete mellan ICA och LRF, som ett tillägg till butikernas befintliga ordersystem. När handlare och leverantör godkänt varandra i verktyget kan butiken enkelt lägga in sin order utan att behöva hitta tiden för att ringa eller maila. Leverantörerna kan å sin sida komma in i fler ICA-butiker och samla beställningarna. I dag hanterar ICAs orderportal 553 godkända producenter som levererar till 640 butiker. Orderportalen riktar sig till småskaliga leverantörer med syftet att öka andelen lokalproducerat i butik. Under pandemin 2020 har möjligheten att nå fler butiker varit extra viktig för producenter som vanligtvis levererar till restaurang, hotell och konferenser. Michal Wieloch driver ICA Supermarket Fäladstorget i Lund. Både han och hans tvillingbror Stefan (med butik i Eslöv) har aktivt arbetat nära de lokala mejerierna, odlarna och producenterna under de senaste 15 åren. Michal Wieloch ser ICAs orderportal som ett utmärkt sätt att sprida de positiva aspekterna av lokalproducerat till fler handlare i landet. – Många handlare hamnar ganska långt från ursprunget eftersom det är billigare och enklare att köpa industriellt producerat. Men då glömmer man att kunderna gärna vill ha spårbarhet. De vill veta var löken är odlad eller hur djuret är uppfött. INSPIRERAS AV EUROPEISK STOLTHET Han drar paralleller till den sydeuropeiska stoltheten – i länder som Italien, Frankrike och Spanien lyfter man stolt sina inhemska råvaror i första hand. För ICA Supermarket Fäladstorget har det lokala arbetet inneburit att man i dag erbjuder produkter från mer än 80 lokala producenter, till kundernas stora glädje. – Det handlar inte bara om att skapa en roligare butiksupplevelse. Vi skapar även arbetstillfällen, bidrar till öppna landskap och främjar hållbarhet, hälsa och cirkulär ekonomi. Kunderna känner stolthet över att vi tar ansvar för närområdet. Som ICA-handlare har vi en stor möjlighet att påverka på det sättet. Och ett stort ansvar. Även det lokala och gröna kan ta större plats i hyllorna, menar Michal Wieloch. – Vi ser många unga och duktiga entreprenörer som inser att vi måste öka det gröna utbudet och dra ner på köttkonsumtionen. Och vi ska inte underskatta kundernas kunskap i den här frågorna. Min filosofi är att vi låter konsumenterna styra verksamheten. Då kan det inte bli fel. FRÅN STUDENTKOLLEKTIV TILL 100 ICA-BUTIKER Österrikaren Matthias Lehner grundade Roots Kombucha när han och amerikanen Nicholas Rosenstock doktorerade i Lund och bodde i kollektiv. De ”fermenterade saker på fritiden” och började snegla på den expansiva kombucha-marknaden i USA. De började laborera med en egen produkt och testsålde den kylda te-drycken på en julmarknad och i en ekobutik. – Sen fick vi låna ett skolkök på helgerna i utbyte mot att de fick våra produkter. I 1,5 år spenderade vi fredagskvällarna med att buteljera, etikettera och packa. Till slut fick vi en egen lokal, 2015, och började satsa på företaget. Störst framgång i återförsäljarledet fick Roots Kombucha hos de närliggande ICA-butikerna – bland annat fick de tidigt en kontakt med Michal Wieloch. – Eftersom ICA-handlarna är oberoende kunde vi gå till var och en och be om en chans. 37
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER