VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
RE C AP: MA TREV OL UTIONEN 1. ETT MÅNGFALDSJORDB
RUK Jordbruk och matproduktion är en av de viktigaste sysselsättningar vi har. Här finns potential för många viktiga lösningar för planetens miljöoch klimatkriser. I dag har den globala matproduktionen i snitt en betydande negativ påverkan på klimatet, den biologiska mångfalden och miljön. En av de största miljöutmaningarna globalt är det högspecialiserade jordbruket, ofta storskaligt och högintensivt, där stora arealer odlas med bara en gröda. De stora monokulturerna kräver konstgödsel och ofta bevattning, speciellt i varma, torra områden där det redan finns begränsningar i vattentillgången. De är känsliga för angrepp och man använder därför mer bekämpningsmedel. Med dagens jordbruksmetoder beräknar FN:s jordbruksorgan FAO att vi endast har 60 år kvar innan vår matjord försvunnit helt. Ett mångfaldsjordbruk kan vara en av de främsta möjligheterna som har potential att bromsa eller till och med vända den negativa utvecklingen. Det är ett jordbruk som är anpassat till lokala förutsättningar, använder naturen som inspirationskälla och kännetecknas av en mångfald av grödor, djurarter och slutna näringssystem tillsammans med högteknologiska lösningar. Ska detta lyckas måste aktörer i matsystemet tillsammans öka innovationskraften och möjliggöra utveckling av lantbruket. 2. EN SVENSKARE MATLOOP Maten som äts i Sverige har sin största miljöpåverkan utanför Sveriges gränser – hela 60 procent av klimatavtrycket från den svenska livsmedelskonsumtionen sker utomlands. Konsumenten förväntar sig ett stort utbud av livsmedel och med det minskar kopplingen till producenten eller produktionsområdet, vilket gör pris till den viktigaste faktorn i handeln. Denna handelsstruktur har drivit på utvecklingen av högspecialiserade, storskaliga jordbruk som forskning lyfter fram som en av de största miljöutmaningarna. Det är genom att återskapa närheten och förståelsen mellan producent och konsument 9 som samhällen kan återskapa ett matsystem där andra värden än pris blir viktiga faktorer för konsumentens köpbeslut. I kortare handelsloopar med hög transparens blir det lättare att påverka matproduktionen genom köpkraft, direkt kommunikation kring miljövärden och politiska beslut. Att stötta svensk produktion och ett skifte till ökad svensk konsumtion kan ge fördelar för både miljö, lantbrukare och konsument. I snitt är miljöavtrycket mindre för livsmedel som produceras innanför Sveriges gränser med lägre användning av bekämpnings- medel, konstbevattning, antibiotika, konstgödsel och därtill kortare transporter. För att livsmedel ska få tillbaka sitt riktiga värde behövs en förståelse och en tydligare länk mellan lantbrukare, producenter och konsumenter.5 Ett lokalare matsystem är tåligare för både klimatförändringar och kriser. 3. HÅLLBAR VÄXTBASERAD MAT Det är det röda köttet som står för den största klimat- och miljöpåverkan av alla livsmedel, både globalt och i Sverige. Animaliskt protein står för över 80 procent av växthusgasutsläppen från den svenska livsmedelskonsumtionen. Den största klimat- och miljönyttan skapas genom att allt fler människor äter mer växtbaserad kost. Rekommendationerna pekar på minst en halvering av dagens svenska köttkonsumtion. Takten för utvecklingen av nya växtbaserade livsmedel är hög. Den dubblade svenska foodtech-sektorn bidrar med entreprenörskap och produktinnovation och många svenska lantbrukare har möjlighet att odla mer och fler grödor för humankonsumtion. Kött- och mejeriprodukter är och kommer fortsatt att vara viktiga livsmedel i vår kost. Animalieproduktion kan bidra till flera viktiga miljönyttor. Betande djur bidrar til biologisk mångfald och ger möjlighet till kretslopp av växtnäring och nybildning av matjord. Sverige har goda naturliga förutsättningar för animalieproduktion och därför bör det kött och mejeri vi konsumerar vara svenskt och gärna Kravmärkt, ekologiskt eller svenskt naturbeteskött.
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER