VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
S AMVERKAN OCH ÖPPEN INNO V A TION BETALT EFTER K
VALITET? Det andra spåret är havre. Marie Gidlund menar att det finns enorm potential i havre från Norden som håller hög kvalitet. – Hur kan vi öka odlingen och förädlingen av havre? Kanske vi borde överväga att ge bonden bättre betalt efter smak och kolbindning istället för bara volym? Jag tror att det gäller att få fram nya sätt att samarbeta inne i respektive värdekedja. Ett av Sweden Food Arenas övergripande mål är att öka den svenska livsmedelsindustrins innovationskraft. Marie Gidlund menar att synen på innovation måste breddas. – När innovation mäts handlar det i regel om företag med mer än 10 anställda. Men det innebär att 90 procent av livsmedelsbranschens företag inte inkluderas. Vi saknar helt enkelt kunskap om hur de innoverar. De har en fantastisk innovationsförmåga, men istället för patent och forskare har de sina hemliga recept. Nu måste vi bygga nya, moderna innovationssystem så att vi når de här företagen med anpassade satsningar. Vilka konkreta lösningar och verktyg skulle du vilja se att den här typen av projekt mynnar ut i? – Det kanske handlar om innovationstävlingar eller satsningar för att öka kunskapen inom sensorik? Bli ännu bättre på att marknadsföra svenska mervärden även utomlands? Det får framtiden utvisa, men generellt tror jag att man skulle behöva permanenta fler av de lyckosamma regionala projekten så att de kan skalas upp över hela landet. Att ett initiativ i Södertälje bara får komma lokala företagare till godo är inte hållbart. Vi måste jobba i hängrännor, inte silos. Tillsammans kan vi växla upp utvecklingsmetoder och processer, sen kan vi exportera det kunnandet ut i världen. SAMARBETEN MED STARTUPS Sofia E Olsson är ansvarig för innovation och konceptutveckling inom sortiment och inköp på ICA. Hennes team har funnits i ett år i nuvarande konstellation och hon ser stora fördelar med samverkan inom det svenska ekosystemet för livsmedel. – Vi har kommit igång bra och har testat oss fram utifrån vår strategi med hållbarhet och hälsa. Vi har under året som gått bland annat utvecklat våra samarbeten med Sweden Food Arena, RISE Jordbruk och Livsmedel och LRF, och för en dialog med SAMLA och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Den andra delen av det strategiska samverkansarbetet innefattar samarbeten med forskningsprojekt och startups. Syftet är att lära av varandra och kunna bidra in i varandras respektive verksamheter. Enligt Sofia E Olsson ger det en välkommen injektion av nya idéer och samarbeten i syfta att framtidssäkra ICAs sortiment. – Det är väldigt spännande få lära känna startup-communityn i Sverige. På så sätt kan vi bygga ömsesidigt förtroende, förstå varandras behov och se vad vi kan bidra med för att utvecklas. Vi har haft fler än 40 pitchmöten bara under det senaste året vilket har skapat bra dialog och nätverk. PROTEIN FRÅN SVAMPSPORER Arbetet har redan lett fram till ett antal samarbetsavtal, bland annat med startupen Mycorena som utvecklar så kallat mycoprotein från svampsporer. Även ett par forskningsprojekt ligger på agendan, inom allt från hållbara matsystem till tarmflora. – Vi tittar även på fler projekt eller bolag där vi kan bidra med vår kunskap och tid, säger Sofia E Olsson. 57
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER