VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 Att engagera sig i frågor som r
ör klimat och hållbarhet är också ett sätt att skapa mening i tillvaron. En effekt av en mer medveten och syftesdriven konsumtion är att ägande av nya produkter minskar i status – samtidigt som delningsekonomin börjar ta fart på allvar. Nästan fyra av tio anger att bilpool kommer att bli allt vanligare 2025, och varannan tror att människor kommer gå eller cykla till jobbet i högre utsträckning. Återbruk och second hand-shopping kommer också öka i omfattning, enligt hälften av de tillfrågade i ’Konsumenten 2025’. 4 Klimatengagemanget tar sig även in i köket. Enligt en EU-analys väntas den genomsnittliga årliga köttkonsumtionen i EU minska med 1,1 kilo per person mellan 2020 och 2030. 5 tion, men innebär trots allt mer än en halv miljard kilo kött som inte längre behöver produceras i länder som har behov av att minska sin köttindustris klimatpåverkan. FLERDIMENSIONELL HÄLSA Hälsointresset utpekas av Accenture som ett av de mest långsiktigt ihållande konsumtionsbeteendena efter pandemin. 6 Hälsa har de senaste åren också blivit ett allt vidare begrepp. Allt fler har fått upp ögonen för hur sömn, kost, produktivitet, fysisk träning och mental utveckling samspelar. 7 Att söka mening och syfte handlar också om att begränsa negativ stress och ta hand om sig själv. Balansen mellan jobb och fritid kommer till exempel att vara den viktigaste nyckeln till välmående år 2025, det svarar i alla fall hälften av de tillfrågade i ’Konsumenten 2025’. Detta innebär bland annat att många önskar sig fler träningslokaler och hälsotjänster i närområdet, men också att en tredjedel tror att de i högre utsträckning kommer att ägna sig åt mental träning på olika sätt. Bland de unga är hälsotänket extra påANGER ATT MÄNNISKOR I SVERIGE VÄLJER ATT RESA MED KLIMATVÄNLIGA ALTERNATIV ÅR 2025 49% tagligt. Åtta av tio personer i åldrarna 18-29 år menar att fysisk träning kommer att vara viktigt för dem i framtiden, samtidigt som de värdesätter såväl personlig utveckling som mindre skärmtid. 8 Konsumtionsmönstrens dragning mot det lokala, hållbara och digitala hänger också på sätt och vis ihop med behovet av meningsskapande. Jonas Colliander på Handelshögskolan i Stockholm är övertygad om att dessa trender kommer att spela en ännu större roll för framtidens konsumtion. Och han menar att ny teknik kan driva fram en positiv förändring. – Teknologin gör att du mer i detalj kan Det låter som en blygsam redukfå information om ditt eget hälsoläge och vilken mat som passar just dig. Det innebär att fler människor kommer handla mat som förebyggande medicin. 98
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER