VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS 5. KLIMATET – EN PRISVÄRD DRIVKRAFT Kli
matet är den starkaste drivkraften till att äta växtbaserat. När människor i Sverige ska göra sina matinköp mer prisvärda vänder de sig också till klimatsmarta lösningar. Samtidigt upplever många de växtbaserade alternativen som dyra. I framtiden blir mer prisvärda alternativ viktiga för att pådriva förändring. I Sverige i dag oroar sig nära sju av tio för klimatets utveckling när de tänker på framtiden. Att jämföra med tre av tio som oroar sig för att sin egen ekonomi kommer att vara sämre. Samtidigt är oron också översatt till drivkrafter för många människors konsumtion. Nästan lika många som oroar sig för klimatets utveckling anger också att det kommer vara viktigt för dem att år 2025 konsumera på ett sätt som är bra för klimatet. Det här gäller inte minst maten. Klimatet är den viktigaste anledningen till att äta växtbaserat, bland människor i Sverige. Nästan var fjärde tror att vad de äter har stor påverkan på klimatet – bland unga tror var tredje samma sak. Bland särskilt matintresserade early adopters, vars beteende ofta är trendsättande för den större befolkningen på sikt, är det ännu fler; nästan hälften tror att deras matval påverkar klimatet. Klimatengagemang präglar också vad människor skulle göra mer av år 2025 för att deras matinköp ska bli mer prisvärda. Det råder en stor spridning i svaren, men av 18 svarsalternativ är det tre som hamnar i en tydlig topp: ta vara på rester, laga mer mat från grunden och äta varor i säsong. Konsumenter visar även upp en viss betalningsvilja för klimatsmart mat. Fler än hälften skulle vara beredda att betala upp till 10 procent mer för livsmedel med 50 procent lägre klimatavtryck. Samtidigt är det många (43%) som upplever växtbaserade alternativ som dyra. I dag är det bara en av tio som upplever att växtbaserad mat ofta är billigare att laga. Bland unga är det betydligt fler; 22 procent anger samma svar. NÄSTAN LIKA MÅNGA SOM OROAR SIG FÖR KLIMATETS UTVECKLING ANGER OCKSÅ ATT DET KOMMER VARA VIKTIGT FÖR DEM ATT ÅR 2025 KONSUMERA PÅ ETT SÄTT SOM ÄR BRA FÖR KLIMATET. DET HÄR GÄLLER INTE MINST MATEN. SPANING 2025: För ett hållbart matsystem i framtiden kommer kombinationen prisvärt och växtbaserat att vara en viktig ingång till konsumenter. För aktörer som vill driva produktion och försäljning av det växtbaserade blir en viktig uppgift att tydligare förklara mervärden, och även visa på hur en växtbaserad kosthållning, faktiskt, inte behöver kosta mer. 114
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER