VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
SC ALE-UP MARKNADSPOTENTIAL OCH TRÖSKLAR Att hjäl
pa till och skala upp idéer och innovationer som kan förbättra världen är en passion för Daniel Skavén Ruben. Han är rådgivare inom den snabbväxande foodtech-sektorn, bland annat till The Rockefeller Foundation, som varje år investerar 25 miljoner USD i exempelvis forskning, innovativa modeller och riskkapitalfonder för att främja ett mer näringsrikt och hållbart matsystem. Han är dessutom bollplank och mentor till ett tiotal startup-bolag och driver både nyhetsbrev och podcast inom foodtech. Vad tittar han främst på när matinnovationer ska skalas upp? – Framförallt är jag intresserad av om det finns en stor potentiell marknad för produkten och om den kan göra matsystemet mer hållbart och näringsrikt. Om så är fallet, kan det här bolaget skaka om marknaden med en bättre produkt eller affärsmodell? Därefter tittar vi på vilka barriärer som finns. Är det teknik, lagstiftning eller konsumentbeteenden som hindrar utvecklingen i dag? När det gäller växtbaserat och svenskproducerat tror Daniel Skavén Ruben att det finns trösklar i hur konsumenterna ser på sin matkonsumtion. – Vi äter mycket animalier i Sverige, så för att utmana måste man verkligen träffa rätt när det gäller både smak, pris och bekvämlighet. Men det finns absolut en marknad. Havremjölk är till exempel stort, särskilt bland unga vuxna, vilket indikerar vart vi är på väg. Allt fler aktörer kommer nu in och erbjuder bra växtbaserade köttsubstitut. Det känns som att ekosystemet växer ständigt här i Sverige, med fler spännande bolag och kunniga investerare. VEM KAN ÖVERINVESTERA? Julian Reisz driver konsultbyrån Brave Business tillsammans med kollegan Niclas Tunebro. De hjälper företag med att utveckla mer hållbara och samtidigt skalbara affärsmodeller – ofta med nära koppling till det svenska matsystemet. Julian Reisz pekar omedelbart ut den främsta utmaningen till skalbarhet. – För att skala upp behövs både ”pull” från konsumenten och ”push” från bolagen. Sen behöver produktion och råvaruförmåga finnas på plats. Problemet är att dessa tre premisser måste ske samtidigt. Men gröna proteiner saknar förädlingsfabriker i Sverige. Både infrastrukturen och logistiken kräver samarbete, ett ensamt bolag kan inte investera i en stor fabrik och det system som krävs. En lösning, menar han, är att flera aktörer går ihop om att garantera stora volymer för en lång tid framöver. – Dagligvaruhandeln skulle gemensamt kunna ta en sådan position. Sen kan även det offentliga spela in. Om vi säger att vi vill ha hållbar och grön skollunch i Sverige i framtiden, måste kommunerna åta sig det så att bönderna kan börja producera, under förutsättning att det samtidigt kan främja ett mångfaldsjordbruk. Det finns också potential i att använda restprodukter från tillverkning för att skapa en cirkulär produktion med snabbhet till marknaden. Brave Business har under de senaste två åren själva laborerat med ett öl producerat på brödsvinn från butiker och bagerier. – Det är väldigt spännande att se hur man kan bygga nya cirkulära affärsmodeller tillsammans i livsmedelskedjan. Vi har verkligen fått uppleva hur det fungerar i praktiken. Julian Reisz nämner Tesla som ett bra exempel på en aktör som vågar gå in i ett ekosystem och överinvestera för att skapa en marknad. 16
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER