VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 ler nya, tuffa krav på e-handel
n och dess allt mer anpassade logistiklösningar. Användningen av digitala vårdtjänster följer samma logik. Antalet digitala vårdkontakter utanför det egna länet – exempelvis med chatt eller video – ökade med 91 procent mellan 2018 och 2019. Samtidigt ökar efterfrågan kraftigt på regionernas egna digitala lösningar – under de första månaderna av 2020 tiodubblades användningen. Samtidigt har frågor om cybersäkerhet 14 och dataintegritet ofta hamnat i skymundan när digitala tjänster blivit ett måste. I ICAs undersökning ’Konsumenten 2025’ anger fyra av tio att ”min egen säkerhet och integritet på nätet” är ett orosmoln när de tänker på framtiden. Dessa diskussioner kommer med stor sannolikhet att öka under de kommande åren. 15 Som nämnt tidigare i denna rapport finns dessutom en digital klyfta i samhället. Det blev extra tydligt i en undersökning som ICA och Docere genomförde under sommaren 2020. En av fem respondenter svarar att de ”inte ser några fördelar” med digitaliseringen. 16 E-HANDELN UTMANAR När pandemin slog till i början av 2020 ökade e-handeln för mat kraftigt, inte minst bland äldre användare. Andelen 65-79-åringar som hade handlat mat på nätet ökade från fyra procent i februari 2020 till 21 procent i mars. Enligt Handelns utredningsinstitut hade e-handeln av mat på den här nivån tagit minst tre år ifall krisen inte hade påskyndat utvecklingen. Även om den stora ökningen planat ut, menar HUI:s analytiker att nya beteenden har formats som kommer driva efterfrågan på online-handlad mat även i ett längre perspektiv. Jonas Colliander är forskare på Center 17 for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Han tror på en fortsatt god tillväxt för e-handeln under de kommande fyra åren. distansarbete kommer göra att fler bosätter sig längre från städerna och att den fysiska handeln på mindre orter kommer se ett litet uppsving. När det gäller e-handel av mat är utvecklingen fortsatt i sin linda och står för 4 procent av den totala dagligvaruhandelns omsättning. Men tillväxttakten är hög: e-handeln av dagligvaror ökade med hela 95 procent under 2020, vilket motsvarade 70 procent av dagligvaruhandelns tillväxt under året. Framförallt är det möjligheten till upphämtade matvarukassar i butik som drivit på utvecklingen. E-handeln av dagligvaror beräknas omsätta ca 14 miljarder kronor 2021, med en lägre andel butikshämt– Eftersom pandemin har varat så pass länge har nya vanor hunnit sätta sig hos många konsumenter, vilket gör att många kommer fortsätta handla online även efter att covid-19 är över. Han poängterar att utvecklingen kommer att driva på sig själv i en allt snabbare spiral. – Leveranser och annan infrastruktur i e-handeln kommer behöva utvecklas snabbare vilket antagligen gör att ännu fler kommer hoppa på tåget. På det sättet tror jag att pandemin blir en katalysator för övergången till mer digital handel. Dessutom tror jag att det stora experimentet med 42% ANGER ATT ALLT FLER BUTIKER KOMMER VARA OBEMANNADE ÅR 2025 79
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER