VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
SC ALE-UP ALOBA FOODS: ”DET HÄR ÄR MORGONDAGENS B
ASLIVSMEDEL” Rätt samarbetspartners och timing är avgörande för att lyckas skala upp en produkt. Det menar Aloba Foods som nu lanserar innovativa livsmedelsprodukter där hav och land möts i en unik mix. På nittiotalet grundande Rickard och Björn Öste havredrycksföretaget Oatly, i dag ett globalt bolag med miljarder i omsättning. Nu har bröderna en ny satsning i form av Aloba Foods via deras innovationsbolag Aventure. Kärleken till havren består – denna gång i kombination med korn och alger. Resultatet är en ny innovativ livsmedelsprodukt där grödor på land mixas med alger. – Vår vision är att skapa en ny livsmedelsbas som är enkel att förstå och ta till sig för alla konsumenter. Genom att använda havets möjligheter i kombination med vår åkermark skapar vi produkter med en helt unik smakpalett: lite sälta och havskaraktär ihop med den milda smaken från spannmål, säger Olof Böök som är Director New Business hos Aventure. Att det blev just kombinationen korn, havre och alger handlar om att bolaget vill gräva där de står, både kunskapsmässigt och hur de lokala odlingsförutsättningarna ser ut. Råvarorna hämtas från våra breddgrader; svenskodlad havre, korn och quinoa, och algerna kommer från Norge. Kombinationen blir en vegansk produkt med högt innehåll av kostfiber och omega-3 som kan ha olika former och strukturer, hamburgare till exempel. Nu står Aloba Foods inför lansering, globala planer finns men testlanseringen sker först i Sverige. Rätt samarbetspartners och timing är avgörande för att lyckas skala upp en produkt, menar Olof Book och drar paralleller till Oatly-tiden: – När vi jobbade med Oatly på nittiotalet ansågs vi udda, och i en egen nisch. Nu är det andra toner. Konsumenterna tittar på våra produkter med helt andra ögon. I grunden är det teknik som ska till: vi har en chans och då måste vi kunna leverera produkter dit de ska och till en kvalitet som förväntas av oss. Samtidigt hårdnar konkurrensen i det växtbaserade produktutbudet och som ny aktör behöver du lyckas komma igenom produktbruset. För Aloba handlar det om flera faktorer. – Vår produkt är spännande, unik och riktigt god. Även om smaken på många sätt är avgörande så vilar produkten även på känslan vi förmedlar; budskap, design och personlighet, säger Olof Böök. Vi spolar fram tiden femton år. När ni då tittar tillbaka, vad är ni mest stolta över att ha bidragit till? – I dag är det allt för stort fokus på att växtbaserade produkter ska efterliknande animalier. Vi tror på att innovera till nästa nivå där helt nya livsmedelsprodukter skapas genom att mixa det bästa av odling till havs med hållbar odling på land. Om femton år pratar vi inte längre om köttliknande vegoprodukter. I stället finns det helt etablerade produkter med egna unika smaker, som Aloba. Det här är morgondagens baslivsmedel. Om vi vuxna inte förstår det kommer i alla fall våra barn att fatta det. När dagens ungdomar är vuxna kommer det här att vara en basprodukt i butiken. 29
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER