VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 HEJ EXPERT, PETER MAJANEN, VD F
ÖR STRATEGI- OCH ANALYSFÖRETAGET QUATTROPORTE ICA och Quattroporte har gjort en undersökning om polarisering på den svenska marknaden, vad har varit syftet med den? – Polariseringen påverkar verklighetsuppfattningen. Vår hypotes var att det också borde påverka sättet hur olika grupper konsumerar. Fyra grupper träder fram i er analys, vad säger dessa grupper om Sverige i dag? – Att Sverige är splittrat och dras isär. Skillnaderna mellan grupperna handlar mycket om motsättningar mellan stad och land, högutbildade mot lågutbildade och så vidare. Det GAL-TAN fångar är klasskillnader. En slags ny klasskamp. Mer än hälften av de som tillhör de mer konservativa grupperna har i studien exempelvis inget förtroende för SVT. Public Service tappar greppet om publiken. Förtroendetappet verkar också tillta över tid och det gäller även andra institutioner. Om något år kan vi ha ett mycket annat Sverige än vad vi har i dag. Hur kan polarisering i samhället påverka konsumtionsmönster? – I studien ser vi att mer konservativa grupper vill konsumera kött och dricka mer alkohol. Mer liberala är mycket mer fokuserade på färska grönsaker och ekologiska varor. Bilden av vilken konsumtion som är god sätts hos de mer liberala grupperingarna i studien. Det är dit företagens marknadsförare och innovatörer riktar sina erbjudanden. Här finns det nästan ett religiöst undertema om återhållsamhet. Samtidigt vill 50 procent av marknaden något annat. I framtiden finns det en risk att viss DET KOMMER BLI ALLT LÄTTARE FÖR VARUMÄRKEN ATT LÄGGA KROKBEN FÖR SIG SJÄLVA PÅ EN POLARISERAD MARKNAD typ av konsumtion ideologiseras än mer. Att det finns rätt och fel konsumtion. Vem har rätt att bestämma det? Vilka är utmaningarna för företag och varumärken som vill nå flera målgrupper i framtiden? – Det kommer bli allt lättare för varumärken att lägga krokben för sig själva på en polariserad marknad. Breda, allmänt omtyckta varumärken kommer bli allt viktigare, eftersom de fungerar som en brygga mellan olika människor. I matbutiken kan man i dag träffa människor ur alla grupperingar. Varumärken med den ställningen har också ett ansvar. Om de vill vara en samlande plats även i framtiden måste de fortsätta att utveckla sitt erbjudande för kunderna i Äsköping och Kristianstad såväl som i Luleå och Södermalm. Oavsett GAL eller TAN. Det här gäller inte bara ICA utan alla som aspirerar på att vara hela folkets varumärke. 75
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER