VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
S AMVERKAN OCH ÖPPEN INNO V A TION engagera aktör
er i hela livscykeln. Hållbarhet är att lyfta blicken, ta hänsyn och balansera systemet. Du måste samarbeta med andra, för du kan inte göra allt själv. Det säger Katarina Chowra, hållbarhetsoch innovationsstrateg i konsultbolaget Maplebloom. Tidigare har hon bland annat jobbat spenderat ett år på Nordic Innovation House i Silicon Valley, och har med egna ögon sett hur ett effektivt innovationssystem kan se ut. – Det finns en ”pay it forward”-mentalitet i Silicon Valley som är inspirerande, i kulturen ingår att lära sig för att därefter hjälpa andra. Du kan fråga nästan vem som helst om kontakter och få hjälp direkt, och jag tror att vi behöver vara betydligt mer generösa med kunskaper och kontaktnät här i Sverige. Det är jätteviktigt för att gå fortare framåt. Sverige är i dag högt rankat som innovationsland och är bland annat det land inom EU med högst antal patentansökningar (X), men hamnar inte så högt när det kommer till just mat (X). Katarina Chowra tror att vi behöver lära av varandra, över branschgränserna. – Även i Sverige kan vi tänka större och samarbeta mer genom att lära av de case vi har och dela dessa snabbare, särskilt eftersom Sverige ska vara ett exportland. Ska man vara innovativ och tänka stort krävs det också att man vågar misslyckas. I Silicon Valley lär man sig av sina misstag. ENGAGERA MÅLGRUPPEN TIDIGARE När det gäller framväxten av en mer levande och bärkraftig marknad för växtbaserade svenska produkter, tror Katarina Chowra att det finns mycket att vinna på att engagera sin målgrupp tidigare i utvecklingsprocessen. Hon jämför med tech-branschens vanligt förekommande betatester. – I livsmedelsindustrin lanseras ofta produkter utan någon direkt koppling till målgruppen. Men early adopters är kunniga och LÄR AV ANDRA! Att hålla koll på alla de livsmedelsrelaterade studier och samverkansprojekt som ständigt pågår i landet är omöjligt. SAMLA Sverige listar därför alla regionernas initiativ i ett gemensamt verktyg. Här kan du enkelt filtrera sökningen efter område och projektägare. samlasverige.se/verktyg vill ofta hjälpa till med att tycka till och sprida budskapet vidare, så de kan vara utmärkta ambassadörer. Många företag kan generellt för lite om sina early adopters. Men att göra något för ”alla” kan lika gärna betyda att man inte tilltalar någon. Hon är övertygad om att syfte och hållbarhet kommer vara de drivande affärskritiska frågorna i framtiden. – Hållbarhet inom den gamla ekonomin innebar att göra som vanligt och lägga hållbarhet på toppen. I den nya ekonomin börjar man med hållbarhet, att bidra till en positiv skillnad. Sen bygger man lönsamhet utifrån det. 49
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER