VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
L OKALA EK OS Y S TEM Enkelheten är viktig. En RE
KO-ring är i grunden en Facebook-grupp som samlar producenter och konsumenter. Produkter kan beställas direkt från producenterna och utlämning sker en eller ett par gånger i månaden. 8 Håkan Eriksson är kommunikatör och projektledare för REKO-ringar på Hushållningssällskapet, som fått i uppdrag av Jordbruksverket att främja utvecklingen. I detta ingår viss samordning i form av kunskapsutbyte, information, grafiskt uttryck och kartor. Men det är fortsatt en högst organisk företeelse. – REKO har verkligen blivit en folkrörelse bland Sveriges småskaliga producenter. I april 2021 hade Sverige 234 REKO-ringar med sammanlagt 870 000 medlemmar i Facebook-grupperna, och vi kunde se en tydlig uppgång i mars-april-maj 2020 när pandemin slog till. Antalet producenter har också ökat markant. KONSUMENTENS DRIVKRAFT: KOMMA NÄRA PRODUCENTEN Ingen har hittills samlat några omsättningssiffror, men genom att översätta resultaten från Finland kan man konstatera att en genomsnittlig utlämning av varor omsätter ungefär 100 000 kronor. Om en enda REKO-ring därmed omsätter 2,5 miljoner under ett helt år skulle det innebära en totalförsäljning på mer än 500 miljoner kronor i Sverige. – I REKO-ringens system är allting förbeställt och ofta förbetalt. Men vid utlämning får konsumenten ändå träffa personen bakom produkten, vilket skapar lojalitet och ökar kunskapen om råvarorna, säger Håkan Eriksson. Just konsumenters önskan att möta personen bakom produkten märks tydligt i ICAs undersökning ’Växtbaserat 2025’. Nästan hälften av de tillfrågade skulle vara mer benägna att köpa svenskt om matvarorna exponerades med mer information om ursprunget och den svenska producenten. Bland early adopters, konsumenter som är tidiga i tyckande och utforskande av nya produkter och tjänster, är siffran 64 procent. Var tredje person skulle också vara mer benägen att handla svenska matvaror om de specifikt fick veta mer om bonden bakom varan. Fler än hälften av landets early adopters anger samma svar. 9 MARKNADSKANAL OCH PEDAGOGISKT BEHOV Rebecka Milestad på KTH följer utvecklingen för REKO med intresse. Hon påpekar också att det lokala inte per automatik behöver betyda att maten är mer ekologisk eller klimatvänlig. Men utvecklingen skapar nya möjligheter även för den etablerade matvaruhandeln, och stärker hennes önskan om en ökad bredd av utbud. – Generellt behöver man sprida riskerna mellan olika aktörer, och uppmuntra att de som säljer vågar erbjuda saker som konsumenterna kanske inte ännu vet att de vill ha. Vi skulle behöva komma närmre produktionen även i butikerna. Det finns ett pedagogiskt behov av detta, särskilt för oss som bor i storstäderna. Det skulle kunna handla om att producera mat i närheten av eller till och med i butikerna, samt att få producenter att demonstrera sin tillverkning och sina produkter i butiker. 33
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER