VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS 4. IMITERAT ELLER INSPIRERAT Det är ski
llnad på växtbaserat som efterliknar köttprodukter i smak, färg och textur, och de alternativ som stoltserar över att vara grönsaker i sin naturliga form. Den nya växtbaserade maten bildar olika läger. Ska hamburgare blöda och ha en smak av nötkött, även om den är gjord av växter? Bland den senaste tidens lanseringar av växtbaserade livsmedel har målbilden ofta varit att efterlikna sina animaliska föregångare. För framtiden kan fler riktningar bli lika relevanta. Stora skillnader mellan åldersgrupper märks av i dag när det kommer till synen på växtbaserade alternativ till kött, kyckling och fisk. Medan nära fyra av tio människor i Sverige anger att de gärna köper växtbaserade alternativ som påminner om kött, anger sex av tio unga (18-29 år) samma svar. När ICA frågar alla utom ”köttätare”*, alltså ungefär halva befolkningen, specifikt om hamburgare bekräftas svarsgapet mellan åldersgrupper. Bland de tillfrågade är det fler än var fjärde som vill kunna äta en växtbaserad hamburgare som smakar precis som en gjord av nötkött. Bland unga är det fler – fyra av tio. Samtliga åldersgrupper konstaterar att dessa alternativ till köttprodukter i dag inte anses vara godare än originalen. Växtbaserade alternativ som inte imiterar animalier, utan istället smakar av de växter och ingredienser dessa är gjorda av, har ett mer jämnt mottagande bland åldersgrupperna. Bland de tillfrågade vill fyra av tio äta en hamburgare med sådan smakbeskrivning, som må vara inspirerad av en köttburgare men som har behållit sin smak från växtriket. Och det är en aning fler (29%) som vill ha rotfrukter eller grönsaksfärs mellan bröden, än som vill ha en vegoburgare som smakar kött (27%). Även om det är ett jämnt lopp. SPANING 2025: Medan imitationer varit drivande för 2010-talets vegohajp, kan 2020-talet ge plats för större variation. Fler målgrupper kan också komma att träda fram inom det tidigare begreppet ’flexitarian’. Gemensamt för dem blir förväntan på smak som överträffar de original som nya livsmedel ska ersätta. *Personer som enbart anger att de äter protein i form av kött, fisk och fågel. 113
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER