VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
S AMVERKAN OCH ÖPPEN INNO V A TION HEJ EXPERT, SU
SANNE LUNDGREN ANSVARIG FÖRETAGANDE PÅ LRF Vad innebär samarbetet med ICA, en ”gemensam roadmap” för att öka andelen växtbaserat? – Vi ser en kraftig ökning av efterfrågan på växtbaserat, och det finns en stor potential att minska importen och öka den svenska produktionen. Fokus i samarbetet ligger på att vi ska öka andelen svenskt i butik. Samarbetet med ICA har pågått i många år, men vi tog ett omtag under sommaren 2020. Vi har fått fantastiskt bra resultat i vårt tidigare samarbete, och tror att vi kan få ännu bättre utfall i arbetet med det växtbaserade om vi jobbar tillsammans med övergripande strategiska frågeställningar och gemensamma intressen. Vilka områden ligger i fokus? – Det är framförallt försörjningstrygghet och hållbarhet som tillsammans skapar ett paraply för andra aktiviteter. Både LRF och ICA jobbar med de här frågeställningarna, men det finns beröringspunkter där vi kan åstadkomma ännu mer. Hur spelar det växtbaserade in för LRF? – LRF finns till för alla lantbrukare, och i grunden handlar det för oss om att se på hela matsystemet. Vi vill visa upp och förtydliga att alla produktionsinriktningar behövs och är beroende av varandra. Den växtbaserade produktionen är viktig framåt, samtidigt som det är viktigt att behålla mjölk- och köttproduktionen. Det finns utrymme för mer svenska råvaror. Hur kan ICA bidra till utvecklingen? – Vi måste tillsammans bli bättre på att visa upp alla de mervärden som svensk mat levererar och kommunicera hur systemet hänger ihop. Genom att skapa en brygga mellan VI MÅSTE SE TILL ATT JOBBA TILLSAMMANS FÖR ATT ÖKA VOLYMERNA INOM DET SVENSKPRODUCERADE, INTE BARA GRÖNA PROTEINER UTAN ÄVEN FRUKT OCH GRÖNSAKER. produktionen och handeln tror vi att ett plus ett blir tre. Då kan våra medlemmar leverera det som ICAs kunder efterfrågar och ICA kan bidra till att skapa en större marknad för våra producenter. Hur ser framtiden ut? – Vi måste se till att jobba tillsammans för att öka volymerna inom det svenskproducerade, inte bara gröna proteiner utan även frukt och grönsaker. Det ligger framför oss att gemensamt lyfta de svenska värdena inom den här kategorin. Vi kan agera facilitator och plattform för att öka efterfrågan på svenska produkter. Därför krokar vi arm med ICA och driver frågorna vidare. 54
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER