Loading...
VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 den nya marknadsplatsen”. 14 Pa
ndemins begränsade resemöjligheter har också satt spår i hur vi ser på semestervanorna framöver. Många aktörer inom den hårt drabbade besöksnäringen i Sverige bevittnade förvånat en anstormning av svenska turister under sommarmånaderna. Enligt ICAs undersökning ”Konsumenten 2025” tror nästan sex av tio att människor reser mer inom landet år 2025. Lika många är övertygade om att vi kommer att investera mer i hem och inredning i framtiden. 15 HÄRLIGHET HÄRIFRÅN Intresset för hemmet, naturen och klimatet sammanstrålar i den nygamla vurmen för lokalt producerad mat, och konsumenter i Sverige fortsätter att värna om det närproducerade och autentiska även 2025. Fler än var tredje anger att de kommer handla mer svensk och närodlad mat i framtiden, och 46 procent vill gärna att restauranger och kaféer i högre utsträckning ska använda sig av produkter som är svenska. 16 En stor internationell studie visar också hur ”en ökad kärlek till det lokala samhället” är en tydlig trend. Nästan hälften av de tillfrågade menar i alla fall att de kommer att konsumera mer från närliggande butiker i framtiden. Hela 8 av 10 uppger att de känner sig mer sammanlänkade med sina närområden, och menar att detta kommer hålla i sig även under de kommande åren. 17 51% Anger att människor kommer kunna bo var de vill år 2025 eftersom de kan arbeta på distans 49% Anger att människor i Sverige vill jobba hemifrån år 2025 om de får välja ÅR 2025 85
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER