VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 DAGS FÖR DET GLADA 20-TALET? Ef
ter en lång tid av sociala restriktioner och ett påtvingat hemmaliv kan morgondagens konsument, år 2025, komma att söka nya kickar på olika sätt. Enligt Yale-forskaren Nicholas Christakis kan det dröja till 2024 innan vi på allvar träder in i det nya glada 20-talet, med utsvävande leverne och risktagande. – Precis som för hundra år sedan minskar riskbenägenheten under pandemin. Man isolerar sig, sparar och blir mer religiös. Sedan vänder det och blir precis tvärtom. Mänskligheten kommer då att vilja ta igen allt det som man avstått från. Vi kommer att se en explosion av sociala kontakter och mer konsumtion, säger han i en intervju med SvD. 5 Beteendevetaren och psykologen Niklas Laninge håller med om att det är ett rimligt mänskligt beteende efter en kris. Men han tror inte heller att det kommer att ske över en natt. – Den här tesen stödjer sig ju delvis på historien, men också på det faktum att många tack och lov har kvar sin inkomst, samtidigt som de spenderar mindre delar av den under pandemin. På så vis kan man ju tänka sig att det finns ett sug efter upplevelser, samtidigt som många har budgeten att spendera mer njutningsfullt. Han tror däremot inte på att jämföra situationen med en efterkrigstid. – Krig har ett mer tydligt slutdatum och jag skulle gissa att det är lättare att acceptera när auktoriteter blåser "faran över". Av den anledningen tror jag inte att det blir en lika kraftig våg av fest som den man hört gällande "det glada 20-talet". Samtidigt är vi flockdjur – när tillräckligt många söker sociala sammanhang och går tillbaka till det gamla livet kan det bli en riktig dominoeffekt på grund av hur alla beter sig. Så överlag vågar jag nog stämma in i kören kring utsvävande 48% 42% 33% Prioritera mer tid för middagar med familj och vänner Gå på restaurang, bar och café oftare än nu 71% leverne – men det är längre bort än vi tror och det blir snarare en stadig ökning, inte en tydlig explosion. ÅR 2025 I vilken utsträckning kommer människor i Sverige att göra följande Hur pass viktigt kommer följande vara för dig 93
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER